tisdag 23 april 2013

Att anlägga en ridbana...

Förbaskade velande... Är inte lätt att bestämma sig för hur ridbanan ska göras när man har en budget att följa... Inte så tokig budget heller, men önskemålen är tyvärr en bana i världsklass och det uppnår trots allt inte min privata budget för min synnerligen privata ridbana. ;)

Har i alla fall kommit fram till att banan INTE ska kortas av, 20x40 är absolut minimum. Kommer att ångra mig om den blir kortare. Möjligheterna till att träna t ex byten, stopp och tempoväxlingar minskar avsevärt om banan blir för kort. Dessutom känns utebanor alltid mindre än ridhus...

Och när jag inte vill korta av banan får jag istället "korta av" djupet på den. Tack och lov har jag läst att banor inte blir bra om man har för mycket material. ;) Nu lutar det mot 10 cm makadam i botten, 10 cm 0-4 sand ovanpå det som packas med vält till en slät, fast yta, och sen 10 cm 0-8 som ytlager på det. Någon annan som byggt bana som tycker det låter vettigt? Självklart är banan ordentligt dränerad både under och runtom. Med denna plan går budgeten ganska +-0..... Typ. ;)

Hur som helst är banan ofattbart välbehövlig för att vara till en privatperson med 2 hästar och ridhus på 1,5 km avstånd, som inte ens tävlar! För mig är den A och O för att kunna hålla igång hästarna regelbundet och seriöst kunna ägna mig åt mitt enda fritidsintresse. Och även en lyx som gör den lilla hästgården som är mitt hem komplett. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar