lördag 13 oktober 2012

På föreläsning om hovar och skoning

Igår kväll var jag på en föreläsning om hovar och skoning. Det var en mycket intressant föreläsning och man lärde sig otroligt mycket, även om det blev aningens för mycket på en gång och det mesta råddade ihop sig i skallen om hovklyftor och -sprickor, lameller, laminitis, röta och gud vet vad. Hovar har aldrig varit min starkaste sida och därför fick jag sjukt mycket med mig från föreläsningen! :)

Däremot var inte jag och hovslagaren i fråga riktigt samspelta i frågan personkemi.... Fick veta att hästar med Artros bara var att avliva direkt, inget snack om saken. Och Quarterhästar var urkasst byggda, hade alldeles för små hovar som inte höll för deras vikt, och slidingskor skulle han då aldrig slå på en häst och inte skulle han sko en häst som inte var snäll att sko heller. Jag log i mitt stilla sinne när jag tänkte hur han skulle reagera om han kom till mig. Först skulle han få verka Amiral med sin artros, sen skulle Nobbe introduceras med slideskor och så quartern Willies på det som är halvt omöjlig att sko! Haha! Är så jäkla glad att jag har duktiga Malin som skor åt mig. Är verkligen supernöjd med henne! :)

Hovslagaren som höll föreläsningen är uppenbarligen bra på det han gör och föreläsningen var som sagt väldigt givande. Men mina hästar kommer han att få slippa både sko och verka, det lovar jag. ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar