lördag 20 oktober 2012

Onödig idioti

Idag har jag varit upp på hästryggen igen. :) har nog överansträngt kroppen lite för den känns inge vidare just nu, men Nobbe kändes kanon idag som vanligt. :)

Red upp till ridhuset och fick skrittsällskap av tre islänningar halva vägen dit. :) väl i ridhuset tränade vi snake trail, jogg och spin. Tyvärr var halva ridhuset avstängt för att hästarna i hagen utanför sk kunna gå in under tak där, men inga var inne just nu som tur var så jag kunde stänga dörren till hagen medan jag red. Tror inte Nobbes koncentration hade blivit den bästa om det hade dundrat in 10 lösa islänningar helt plötsligt. Men nu slapp vi alltså det. :)

Nobbe var pigg men skötte sig bra. Däremot är jag glad att jag gick med honom förbi ladugården på vägen hem. De höll på att mocka ur ladugården och En traktor med fullt lass körde upp bakom oss. Av någon anledning blev Nobbe halvt i panik och kutade iväg så långt tyglarna nådde. I det läget är man glad att man hade hackamore, annars hade det slitit rejält i munnen på honom. Och jag har ett snällt läderhackamore med korta skänklar så det var nog inte så hemskt för nosryggen heller som tur var. :) jag är otroligt mycket emot alla former av ryck och dragande i munnen på hästar. Ledande tygeltag är en sak. Ihopkrullade hästar en annan. Detta är en av de största anledningarna till varför jag sadlade om och blev westernryttare. När det går att samla en häst på lång tygel och små tygeltag, stanna med sitsen och styra med skänklar och neckreining - varför då sitta och dra hästen i munnen, liksom? För mig är det bara onödig idioti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar