söndag 30 september 2012

Uppstallning på G

Då var det spån beställt från AB skogen! :) kommer hem i början av nästa vecka så sen får hästarna komma in på nätterna igen. Skönt att slippa täcka Amiral och Willies på nätterna och kunna börja ge Nobbe mindre mat så kanske magen krymper lite. Ner till nåt som kunde kallas normalvikt. ;) han äter alldeles för mycket hö just nu. Det är inte lätt att utfodra samma mängd hö till ett gammalt varmblod, en aktiv Quarter och en lättfödd ponny utan att det blir knas någonstans. Antingen får man proppa i varmblodet och Quartern mängder av kraftfoder (vilket man INTE vill göra när de inte ens motioneras för tillfället), eller så blir ponnyn tjock, det säger ju sig självt. Men om några dagar är alltså ordningen återställd, hästarna får komma in på nätterna, slippa geggan en stund, torka upp och få så mycket mat som just den hästen ska ha och behöver. :)

Mockningen då. Jag har saknat den. ;) Är nog inte många som gillar att mocka, men det gör jag. Det är rogivande att gå och påta i spånet medan man lyssnar på P3 på radion. Och så blir det så fint efteråt. Hatar däremot att mocka när jag har bråttom. Det är då det blir som ett gympass också. ;) men går man och påtar på för sig själv utan tidsbrist belastas inte kroppen mycket. Har lätt skottkärra och nära till dynghögen också. Så kroppen ska nog fixa det. Har ju faktiskt en man och en dotter hemma också ifall det krisar. Men det är lite med mockningen som med tvätten, jag är 100% sängliggande innan jag delegerar iväg de sysslorna. :)

Idag ska jag hämta hö. Fint med rundbalar. Bonden rullar på dem och min man rullar av dem. :)

Och så ska jag åka och hålla en westernlektion på vägen hem. Härligt med en dag till då det händer något! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar