onsdag 29 augusti 2012

One-rein-stop

Har tagit en promenad med Willies och jobbat honom vid hand längs vägen. Tränade en hel del styrning och tryck, gick rätt bra. Något jag däremot blev rysligt nöjd över var att han lärde sig one-rein-stop på bara några minuter. Först tvinnade han såklart bara runt runt och förstod inte vad jag höll på med, men det tog inte länge innan han lärde sig ge efter och stannade. Stod sedan snällt med böjd hals utan minsta motstånd. :) tränade såklart från båda håll, och när han fattade vad han skulle göra åt det ena hållet gick det även lika bra åt det andra. Vilket var lite oväntat faktiskt, eftersom hästar inte kopplar mellan hjärnhalvorna på samma sätt som människor och därför måste läras från båda håll. Men det är klart, har man lärt sig släppa/gå undan tryck istället för att gå mot tryck har man väl. ;)

Är i alla fall otroligt nöjd med honom idag! Lyssnar bra, lugn och fin trots att han inte blivit tränad på två veckor (pga att jag inte varit i skick) och samarbetar jättebra! <3

Det där samarbetet hade man nog aldrig kunnat tro att kunde bli som det blev för några år sen... Då trotsade han emot precis allt. Nu flyter allt bara på... :)

Stod i stigbygeln och klängde över ryggen en lång stund på vägen idag igen, känner att det är dags att börja hoppa upp snart även för mig... Och göra ridhäst av min lilla "vovve". GISSA om jag har motivationen på topp efter alla dessa år!!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar