tisdag 28 augusti 2012

Nobbes höstträning

Jag är ganska dålig på att få regelbundenhet i hästträningarna. Tur att man inte tävlar säger jag bara! Så fort jag kommer igång på allvar är det något som kommer ivägen. :( Nu är dock inspirationen på topp och jag gör ett nytt helhjärtat försök, trots att kroppen säger nej. Lyssnar inte på den: *Vissel vissel*


NOBBE

Denna goa kille ska i princip få ny grundgenomgång, fast han egentligen inte behöver det. Jag gör det av två anledningar:

1. Det är bra att göra det ibland, speciellt när hästen är ny. Nobbe är inte ny, har ägt honom i 1,5 år redan, men då han bara varit igång sporadiskt och i perioder ser jag flera skäl till att göra det. Dels behöver vi lära känna varandra ordentligt ridmässigt, dels är inte alla muskler i toppskick och kan behöva tränas upp från lägre nivå igen och dels är det ett bra sätt att göra saker "med ordning" och därigenom hitta eventuella problem i ridningen.

2. Willies ska grundridas i höst, och det är första gången jag rider in en westernhäst. Då är det bra att rida igenom allt på Nobbe först så jag vet säkert vad jag håller på med. Men med Nobbe går det självklart i mycket snabbare takt. ;)


Nobbe kan lite av allt. På bilden här bredvid spinner han som synes med minimala hjälper och endast repgrimma. Men det finns självklart saker att utveckla. Allt kan alltid bli bättre, och det skulle vara ett nöje att utveckla Ålands kanske mest kunniga westernhäst ännu mer... och utveckla mig själv också för den delen, jag har som alla andra mycket kvar att lära mig. Man kan utvecklas tillsammans med denna häst, vi lär oss av varandra. Är så glad att jag har honom: <3

Det kommer självklart att bli markarbete också, inte bara ridning. Planen är att ha igång honom 5 ggr i veckan under hösten, varav 3 ggr ridning i ridhuset, 1 gång skogspromenad med min dotter på ryggen och 1 gång uteritt eller markarbete med mig. Fast tyvärr hänger det en del på mina arbetstider, väder och vind, eftersom ridhuset är bokat vissa kvällar och helger.

Det är så enkelt med Nobbe.
Fördelar: Social, snäll och glad häst. Känslig för hjälperna, arbetsvillig. Kan mycket och försöker alltid göra rätt. Lyhörd och uppmärksam.
Nackdelar: Kan vara busig och bocka mm, men lika fort lat om han tycker det är tråkigt. Kan vara lite "ångvält" från marken, går på dit han tycker och ser riktigt chockad ut när han inte får det. Ganska "tittig" och väldigt beroende av andra hästar, kan inte stå ensam alls och ropar ofta på dem vid uteritter. Springer och ropar om en häst tas ur hagen, även om en annan finns kvar med honom.

I höst ska vi träna tempoväxlingar med enbart sitsen i skritt och trav. Vi ska jobba med formen på volterna, snake-trail, halt från skritt och trav med sitsen samt back, självklart med sitsen även den. Sen blir det skänkelvikning i alla dess former och modeller i skritt och trav samt skolorna (även dem i skritt och trav), mer ryggning och träning i att korsa frambenen rätt. Trail, både in hand och uppsutten, med bommar (så han lär sig lyfta benen bättre över dem, han slarvar en del där), vändningar, sidepass och ryggning i L-form mellan bommar. Träna mycket i skritt och jog. Galoppen tar vi längre fram i höst, den ska vi finslipa på våren sen.

Målet innan vintervilan i januari är en fullständigt reglerbar Nobbe i skritt och trav, framåt, bakåt och åt sidan. En mjuk, smidig och lösgjord häst som jobbar i fin form och med eftergift, rids med sits och skänkel samt neckreining, endast stödande/ledande tygeltag vid behov.

Känns som det inte blir några problem att uppnå dessa mål, eftersom vi egentligen redan är där. :) fast allt kan alltid bli bättre, och det är planen denna höst; få det som är bra ännu bättre! En chansning är att det blir tempoväxlingarna och arbetet med bommar vi får lägga mest vikt vid. Kul att ha en utstakad plan. Nu får vi se hur bra den håller! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar