onsdag 29 augusti 2012

Hästträningsföretag?

Har fått många önskemål från folk om att starta eget företag med hästträning. Logiskt sätt kunde man ju ha ett på sidan av sitt jobb, det är bara det att med företag kommer diverse bekymmer också.

Ett är priser. Man måste baka in skatt i skiten också, och alla omgivande kostnader. Det blir rätt dyrt för kunderna. Mitt mål är ju att hjälpa hästar (och människor), då blir det jobbigt att ta hutlöst betalt för det man gör. Och det måste man, om företaget ska fungera. Det behövs ju även försäkringar mm. Det är ju inte direkt så att hästträning inte är förenat med risker...

Ett annat är kraven man får på sig som företagare. Man MÅSTE lyckas. Inga undantag.

Tiden. Dygnet har bara 24 timmar.

Människorna, haha. Visst är jag en social och utåtriktad person som gillar människor, men när det gäller hästträning är det sällan hästen som har svårt att förstå, snarare deras ägare/ryttare/skötare mm. Och de är inte riktigt lika lätta att lära/lära om. ;) har sett otaliga exempel under kurser och lektioner jag har hållit där man "fixar" ett "problem" på 5 min, ger över hästen till ägaren och ser samma problem igen en minut senare. Så det är lite så att hästarna ska tränas och människorna läras. Gällande det förstnämnda har jag oändligt tålamod. Gällande det sistnämnda aningens kortare. ;) Fast det är en utmaning det med, att få människor att förstå lika bra som hästarna vad de ska göra. Det GÅR ju. Det hade bara gått lite snabbare om människor läste kroppsspråk lika bra som hästar. Men då skulle jag ju å andra sidan bli arbetslös. ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar