måndag 14 januari 2013

Saved from the green mile...

Det finns inga ord för hur TACKSAM jag är, för veterinären, som har lika stort hjärta som mig, men kompetensen för att avgöra Amirals öde. Inga ord för hur FÖRVÅNAD jag blev över utgången av besöket. Inga ord för hur HÄRLIGT det var att höra att Aniral trivs hos mig och vill vara kvar ett tag till... Och att hon tycker han är värd chansen! <3 han är stark, klok och i god kondition för tillstånd och ålder, och har kämparglöd och livsgnista. Och inte tror hon han har så ont heller, bara att lederna inte fungerar i kylan när artrosen är så långt gången. Hon undersökte honom rejält, med visitertång i hovarna och allt, ömmade inte någonstans! Härligt för övrigt även att se att jag gjort en bra verkning, och inte bidragit till tillståndet kan jag ju säga! (Jo, jag verkade mitt livs första fyra hovar i torsdags - med gott betyg!) :) när hon undersökte knölarna i halsen, som är misstänkt godartade cancerknölar, stod han och myste av "massagen". :)

Ordination:
5 dagars fenidyn-kur (anti-inflammatoriskt och smärtstillande)
3-7 dagars boxvila
Sedan förlänga utevistelsen i spåntäckt sjukhage undan för undan.
Hålla honom varm. Mycket täcken, mycket mat.
Och mycket, mycket kärlek. <3

Fast det sista har jag ordinerat alldeles själv. ;)

Ikväll hade Willies VÄLDIGT bråttom in i stallet, ville bara springa, springa... Släppte honom vid dörren och istället för att springa in till maten i sin box, sprang han RAKT fram till Amiral och blåste lugnt i hans näsborrar en bra stund. Sedan gick han in i sin box, tog en tugga kraftfoder och återgick sedan till att hälsa på Amiral. Kan säga att det var tydligt att han hade saknat sin vän som stått inne hela dagen. <3 gissa om det skulle bli tomt här utan gamle Amiral. Vi behöver honom allihopa! <3

Och kärleken till denna kloka, vänliga varelse, som än en gång blivit räddad från döden och fått en ny chans, har bara blivit större i och med detta. Hoppas innerligt behandlingen hjälper nu. Han lever på lånad tid och livsgnista, trots cancer och långt gången artros, utan att gnälla, sura eller grina.

Och jag - jag tackar gudarna för varje ny dag jag får med denna häst. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar