måndag 23 januari 2012

Willies har tappat båda bakskor.

Fördelar: Inga broddsår på bakbenen. BÅDA har fallit av, alltså går han inte ojämnt. Hovarna är hela.

Nackdel: Halt och slirigt.

Willies har hårda, bra hovar. Jag skulle gärna ha honom oskodd eftersom han inte gör så mycket.

Anledningen till att han har skor är att han halkar massor på vintern (med risk för skador, även i skritt) och sliter ner hovarna lite för fort och ojämnt på våren, sommaren och hösten. Å andra sidan HATAR han när hovslagaren kommer och vill helst inte ha ett ben uppe mer än 15 sekunder, vilket gör verkningen jobbig och skoningen skitjobbig. Han skoddes upp i höstas och gick barfota innan dess.

Samma problem ang. broddar. Utan broddar halkar han runt som Bambi på hal is. Med broddar sparkar han upp sår på bakbenen jämt och ständigt.

...så nu står jag här och velar... ska jag låta honom gå skodd eller oskodd? sommar eller vinter? Fram, bak eller runtom? Är väldigt kluven ang. detta. Råd och förslag mottages med tacksamhet.

2 kommentarer:

  1. JA, alltså... om han tenderar att sparka upp sår på benen, så skulle jag vilja berätta... inte för att skrämma upp dig men... Jag vet en häst som trampade sig själv med brodd och fick en infektion och 40 graders feber som inte ville ge sig. Efter ett tag på klinik (och mycket pengar) så konstaterades att hästen var tvungen att avlivas, det fanns inget de kunde göra för att inflammationen hade gett någon typ av röta i benet. /syrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, vad hemskt! :( Hoppas det handlade om extrem otur och inte är så vanligt..... har tack och lov aldrig hört om det förr, men uppenbarligen förekommer det. Man hör ju även om sträckningar mm pga avsaknad av broddar, men olyckorna MED broddar verkar vara flera (även ex. att andra hästar blivit sparkade osv). Och hålla på och brodda ur och i varje gång man ska ut tänker jag inte börja med...
      Amiral fick ett broddtramp på ena ballen för ett par år sedan. Det tog evigheter innan det läkte. Jag ska ta en promenad med Willies imorgon och se hur det går utan skor bak. Kanske man kunde ha honom skodd endast fram? Det är bak han slår i benen hela tiden...

      Tack för att du sa det iaf. Kram på dig, syrran.

      Radera