fredag 6 januari 2012

Stolt matte :)

Longerade Nobbe i ridhuset idag. Jag funderade lite på om han skulle bli för distraherad av att det var tre andra människor + en häst till där inne. Sist vi hade sällskap i ridhuset blev han vettskrämd när den andra hästen kom galopperande mot honom. Han tvärvände och skakade. Varje gång. Sedan gick han helt sonika in mot mitten av ridhuset och stod och vände sig vartefter den andra hästen sprang runt, så han alltid kunde se den ordentligt. Att matte satt på hans rygg glömde han bort precis.

Den andra hästen galopperade dock inte idag, så Nobbe lyssnade fint nere på vår planhalva. Blev så STOLT över min fina lilla häst då våra åskådare berömde vårt samarbete, Nobbes känslighet för rösten och hans stopp från alla gångarter med endast ett lågt "whoa" som kommando. Ännu mer stolt hade jag förståss blivit om jag hade lärt honom det själv, men Nobbe var såhär redan när jag köpte honom.

Med Willies är det en annan sak. Han var så "grön" när han kom hit. Våra framsteg är våra, rakt igenom. Fast det är klart, Nobbe kunde ju skita i mig om han ville. Men han har fokus på topp. :)

Imorgon kommer Therese. Hon brukar komma och sitta på Willies någon gång i veckan medan jag leder runt honom i ridhuset. Willies behöver ha sin trygghet matte med sig på marken... plus att matte minns våra första insittningsförsök, de innan vi konstaterade hans inflammation i ryggen, lite för väl.. Jag menar, jag må vara kaxig, men jag är inte självmordsbenägen... Men Therese har aldrig sett honom slänga sig omkull och dra sadeln mot marken, och inte heller skena rätt in i väggen, så hon känner sig faktiskt rätt trygg där uppe. :) Jag har också suttit på honom ett par gånger, men bara för att ha gjort det. Planen är nämligen att Therese får sitta på tills han går att longera med ryttare i alla gångarter, sedan gör jag resten själv. Therese hjälp är därför guld värd. <3

Nu har vi dock haft uppehåll med inridningen i ca en månad. Men jag tror inte det blir några problem imorgon. Han tar sig an sin uppgift med skräckblandad förtjusning. Han har aldrig försökt få av Therese och det är tydligt att han tycker träningen är spännande och kul.

Klockan är 23.30, men jag har lite att göra innan jag går och lägger mig (jobbar kväll imorgon så det gör inget, jag kan ställa klockan på 8 istället för 6). Måste utarbeta en kursplan för NH-kurserna jag har inbokade i vår. Men sen sova.

Natti natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar