söndag 17 februari 2013

Veckan som gått

Veckans inköp: 8 rundbalar hösilage, 1 rundbal halm, 1 ulltäcke och nya ridskor. Inte är det billigt att ha hästar inte. ;) silaget har otroligt bra värden. 84 % torrsubstans, 10 MJ och 80 (!) i protein! Därav halmen.. (Sysselsättningsterapi) ;)

Igår red jag Willies. Fast det såg inte ut att bli så först... Min kompis Linda var med för första gången.  Snö kanade på ridhustaket och hästar passerade i hagen bakom ridhuset. Willies var väldigt spänd och sprättade ivägvarje gång ett snösjok kanade iväg på taket och frustade uppspelt då och då. Longera var ingen höjdare då han inte ville springa utan bara vara nära matte. Och våra vanliga lekar kan han leka i sömnen och är därför fulltkapabel att göra en sak och fokusera på en annan... Att hoppa upp på honom i det läget hade blivit för mycket för honom.

Så jag byggde upp en agilitybana istället med slalom, ett litet hinder på 50 cm, koner att göra halt vid, travbommar och en bom för sidepass. Sen lekte vi oss igenom banan tillsammans några gånger. Det är en härlig känsla att ha en häst som följer en över bommar, genom slalom och över hinder och som går att byta tempo på, stanna och backa osv, helt utan grimskaft eller liknande. :) det var otroligt kul övning både för Willies och för mig. Märkligt nog var slalom det som var svårast för honom. :) men alla "stationer" passerades som om han aldrig hade gjort annat! <3 hjärnjompan fick honom dessutom att slappna av, så en stund senare satt jag på hans rygg medan Linda ledde runt honom i ridhuset, trots  snökanandet på taket. Så det var nog en väldigt lyckad träning skulle jag säga. :) red bara runt ca 5 min. Och tränade halter och styrning. Tar nog ett tag innan han börjar lyssna på hjälperna så han kan börja klura ut vad de betyder. Just nu tycker han bara det är konstigt och vääääldigt irriterande och onödigt. :P

Ja, och Nobbe, han fick komma ut och springa av sig senast idag. Go och glad som vanligt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar