måndag 26 mars 2012

Snacka om att blöta höet...

Det hände en olycka här hemma häromdagen.......

Mina hästar äter ett ganska torrt hösilage. Det kommer plastat i fyrkantiga dryga 300-kilosbalar som var och en innehåller två separata 150-kilosbalar med snören runt. Dessa balar är packade som i skivor, precis som vanliga, små höbalar är.

För att uppnå bästa hållbarhet genom hela balen öppnas de i ena änden och sen påbörjas båda balar inuti nästan samtidigt, så att så lite syre som möjligt kommer åt höet. Eftersom det är så torrt håller det då bra kvalitet ända till slut trots att bara tre hästar äter av den (tar ca 10 dagar). Jag förvarar balarna utomhus och bär in höskivor vartefter de ska vägar upp, skivorna väger ca 4 kg/st och jag tar 5-6 åt gången, så varje gång jag bär in blir balen ca 20-25 kg lättare.

Balarna står övanpå varandra i två "våningar" och bakom dem finns ett dike, och det är här historien börjar få en poäng... Diket i fråga är ca 1,5 m djupt, 2 m brett och fyllt till hälften med vatten såhär års. Det är alltså frågan om ett STORT dike.

Jag höll alltså på och bar in hö i vanlig ordning... tog en hög med skivor, vände mig om... ssschhhooooop, PLUMS! Lät det. Vände mig om igen och insåg att balen hade blivit baktung. ca 200 kg hö tippade över kanten på balen under, vände på sig i luften och föll RAKT ner i diket, plasten upp och höet ner med presenningen som var över balen underst. CRAP!!! Rusade tillbaka, smått i panik över höet som höll på att drunkna, samtidigt som jag hade lite svårt att hålla mig för skratt för situationen kändes så jäääkla typisk. Adrenalinet fick mig att "kasta" upp höet ur diket (inte allt på en gång då ;) ), balanserandes på två stenar. "Rädda det som räddas kan!!!".

Jag hade tur ändå, en del var dyblött men tack och lov hade plasten räddat det mesta. Och min snabba insats gjorde en del den med... Kan tänka mig hur det hade sett ut om den kanat ner under natten eller nåt...

Blöta hö åt hästar i all ära, men man kanske inte ska blöta 200 kg på en gång. :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar