fredag 23 mars 2012

Quarter under inridning. :D

Kan härmed offentligt konstatera att Willies inridning är igång på allvar. :) Efter en trög start med snedvridet kors och inflammerad rygg har han äntligen insett att snedheten och smärtan är borta och tar sig an sin nya uppgift med stor förtjusning. Han rids fortfarande med ledare och kan kännas lite oberäknelig då han busigt kastar till med huvudet då och då, men har hittills inte gjort några försök att få av sin ryttare. Rids nu i både skritt och trav, och hjälper för framåtdrivning, höger, vänster, halt och back håller på att tränas in. Han är lyhörd och känslig och rids in med sidepull, sits, ben och neckreining räcker bra. :) Han har även visat sig ha en otroligt bra balans på volt, inget "unghästvingel" alls, men sen är ju denna kille MYCKET marktränad under sina snart 5 år också.

Det hela går i alla fall framåt varje gång. :) Är dock fortfarande beroende av min vän Therese, då hon sitter på och jag leder, så det går lite långsamt framåt då vi endast tränar detta 1 eller max 2 dagar per vecka. Therese är en liten och lugn vuxen på 42 kg som delar min filosofi när det gäller hästar, är bra på att ta instruktioner och har dessutom passion för westernridningen. Själv har jag suttit på honom några gånger, men Willies vill vara hos matte... så han backar... han är otroligt beroende av stödet från mig fortfarande och blir osäker när han inte har det. Och han vill gärna följa mig hellre än sin ryttare... Så nu gäller det att jobba på hans självförtroende; tömkörning och mer och mer självständig ridning, i små steg som allt annat. Det sista jag vill är få bakslag med denna häst.

På tisdag kommer Carro med filmkameran i högsta hugg. Ny film behövs till NH-kursen jag ska hålla nästa helg. Den gamla känns... gammal... Behöver visa att det går lika bra utan godis och att han går att jobba med på större avstånd än 50 cm, vilket jag fått lite kritik för i efterhand. Nu råkar det ju vara så att godisen är en form av positiv förstärkning och att Willies alltid blivit tränad så och aldrig börjat tigga. Jag är inte heller den enda som tränar med godis, kolla in t ex Tobbe Larsson när han tränar sina hästar. Att jag jobbar Willies så nära inpå mig är något jag gör frivilligt, vi läser varandras kroppsspråk så bra och vill båda vara nära. Men det går på större avstånd också. :) Tanken med filmningen är att få med löslongeringen utan stängsel, ryggning från avstånd och med minimala hjälper och äventuellt sidförande också. Och vad vi nu hittar på... Känns dumt att visa en film på kursen som känns allt annat än up-to-date... Laddar upp den här sen också. :)

Jag såg förresten ett youtube-klipp där Tobbe LArsson jobbar med en häst och jag insåg att vi jobbar mycket lika och med liknande saker (med skillnad att hans hästar ofta går på två ben medan mina brukar hålla sig på fyra... än iaf). Klippet finns länkat här... http://www.youtube.com/watch?v=ce7sXbDay6c

Nu blev jag extremt träningssugen... ridhuset imorron bitti. Och sen en ridtur med Nobbe på dagen. Dags att ta in hästarna. Natti natt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar